BASIN BİLDİRİSİ

9749

1 MAYIS’IN TAKSİM’DE KUTLANMASININ ENGELLENMESİ
AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ’NE
VE ANAYASA’YA AYKIRIDIR

 

Anayasa’nın 34. maddesi gereğince, herkes, önceden izin almadan, silahsız ve saldırısız toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına sahiptir.

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 11. maddesine göre, herkes barışçıl olarak toplanma hakkına sahiptir.

Anayasa’nın 90. maddesinin son fıkrasına göre, usulüne göre yürürlüğe konulmuş temel hak ve özgürlüklere ilişkin milletlerarası antlaşmalarla kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabilecek uyuşmazlıklarda milletlerarası antlaşma hükümleri esas alınır. Anayasa’nın 148. maddesinin üçüncü fıkrasında, herkes, Anayasada güvence altına alınmış temel hak ve özgürlüklerinden, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamındaki herhangi birinin kamu gücü tarafından, ihlal edildiği iddiasıyla Anayasa Mahkemesine başvurabilir denilerek bütün idari ve yargısal makamlarca Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve haliyle Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarına uyulması gerektiği bir kez daha vurgulanmıştır.

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, 27 Kasım 2012 tarihli Disk ve Kesk / Türkiye kararında, 1 Mayıs 2008’de Taksim Meydanı’nda 1 Mayıs anma ve kutlamalarının yapılmasının engellenmesini Avrupa İnsan Hakları’nın 11. maddesinin ihlali anlamına geldiğini belirtmiştir.

Hukuk Devleti’nde idareler, bireyler anayasal haklarını kullanırken onların bu haklarının kullanımını kolaylaştırıcı önlemler almakla görevlidir. Bu çerçevede, İçişleri Bakanlığı ve İstanbul Valiliği Taksim Meydanı’nda İşçi Bayramı’nın kutlanması ve katılanların can güvenliğinin korunmasını sağlamakla görevlidir.

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.


Türkiye Barolar Birliği